Η Διεθνής Ημέρα Γυναικών και Κοριτσιών στην Επιστήμη έχει καθιερωθεί ως φόρος τιμής στην καθοριστική συμβολή των γυναικών στην επιστημονική πρόοδο. Μετά από απόφαση του ΟΗΕ, κάθε χρόνο, στις 11 Φεβρουαρίου, τιμάται το έργο και οι δράσεις των γυναικών επιστημόνων στην αναζήτηση λύσεων, εφευρέσεων και θεραπειών με στόχο την ανάπτυξη και βελτίωση της ποιότητας ζωής.
Το Μητροπολιτικό Κολλέγιο γιορτάζει με τον δικό του τρόπο τη Διεθνή Ημέρα Γυναικών και Κοριτσιών στην Επιστήμη, δίνοντας τον λόγο σε τελειόφοιτες που, αυτή την περίοδο, εκπονούν την έρευνά τους.
Ζητήσαμε από 7 τελειόφοιτες του Μητροπολιτικού Κολλεγίου να μας μιλήσουν για το αντικείμενο της διπλωματικής τους έρευνας, πώς συμβάλλει στην επιστημονική πρόοδο και πώς διαμορφώνει τα δικά τους μελλοντικά όνειρα.
Ιφιγένεια Χαντζή
BSc (Hons) Dietetics – Διαιτολογία
◊ Θέμα έρευνας: «Η διατροφική συμπεριφορά της μητέρας και ο αντίκτυπος της στο παιδί»
«Γνωρίζοντας πως οι πρώτες 1000 ημέρες της ζωής ενός παιδιού είναι καθοριστικές για το ρυθμό ανάπτυξης και την υγεία ενός παιδιού, θέλησα να ερευνήσω παράγοντες που συμβάλλουν στην καλύτερη υγεία και στη διαχείριση βάρους των παιδιών νηπιακής και προσχολικής ηλικίας. Ειδικότερα, σκοπός της έρευνάς μου είναι να εξεταστεί η πιθανή συσχέτιση μεταξύ Δείκτης Μάζας Σώματος (ΔΜΣ) της μητέρας στην έναρξη της εγκυμοσύνης και ΔΜΣ παιδιού, καθώς και αν ο μητρικός θηλασμός και η διάρκειά του συμβάλλουν στη διαχείριση βάρους του.
Τα τελευταία χρόνια φαίνεται πως τα ποσοστά μητρικού θηλασμού αυξάνονται, κάτι που δείχνει πως ο θηλασμός παίρνει ξανά τη θέση που του αξίζει στην διατροφή των βρεφών. Αυτό ήταν το ερέθισμα που με ώθησε να ερευνήσω και να επιβεβαιώσω τα πιθανά οφέλη του έναντι στον κίνδυνο παιδικής παχυσαρκίας.
Το επάγγελμα του διαιτολόγου-διατροφολόγου ήταν για εμένα μονόδρομος από τα μαθητικά μου χρόνια, καθώς με ενδιέφερε πολύ ο ρόλος της διατροφής στην επίτευξη μιας καλής υγείας. Το επέλεξα διότι μέσω αυτού θα κατάφερνα να γνωρίσω την ανατομία του ανθρώπινου σώματος και την αξία της σωστής διατροφής για την ορθή λειτουργία του. Πράγματι, διδάχθηκα πως η υιοθέτηση μιας υγιεινής διατροφής αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο, τόσο για τη διατήρηση της υγείας και τα επίπεδα ευεξίας, όσο και για την πρόληψη και θεραπεία ασθενειών.
Μετά την αποφοίτησή μου, σκοπεύω να εξειδικευτώ στην πρόληψη και αντιμετώπιση της παιδικής παχυσαρκίας και να εργαστώ ως κλινικός διαιτολόγος-διατροφολόγος, μεταδίδοντας τις γνώσεις μου και την αγάπη μου για έναν υγιεινό τρόπο ζωής και διατροφής».
Χριστίνα Κόνιαρη
BSc (Hons) Psychology – Ψυχολογία
◊ Θέμα έρευνας: «Διερεύνηση της σχέσης της λειτουργίας μνήμης, της ανάκλησης και της καρδιοπάθειας»
«Παρόλο που έχει διαπιστωθεί πως η ύπαρξη καρδιακών παθήσεων επιφέρει γνωστική έκπτωση, το εν λόγω ζήτημα δεν έχει μελετηθεί εκτεταμένα. Έχει αποδειχτεί πως η πρώιμη έναρξη μνημονικής και, εν γένει, γνωστικής έκπτωσης όπως κι η πρώιμη έναρξη καρδιοπάθειας, συνεπάγεται χειρότερη κλινική εικόνα και σοβαρότερα ελλείματα. Όμως αν, βάσει των παλαιότερων ευρημάτων, θεωρήσουμε ότι, πρώτον, η ύπαρξη καρδιοπάθειας επιδρά στην μνήμη και την ανάκληση και, δεύτερον, ότι η πρώιμη έναρξη μιας πάθησης έχει ως αποτέλεσμα χειρότερη κλινική εικόνα, τότε και η πρώιμη έναρξη καρδιοπάθειας θα έχει ως αποτέλεσμα τα σοβαρότερα γνωστικά ελλείματα. Με τη διπλωματική μου, στοχεύω στη διερεύνηση μιας υπόθεσης που έως τώρα έχει εξεταστεί μόνο αδρομερώς, ελπίζοντας να συμβάλω, με τη σειρά μου, στην πρόοδο κι ενίσχυση της επιστήμης της Ψυχολογίας.
Πιστεύω πως οποιοδήποτε επάγγελμα ασχολείται με την θεραπεία ανθρώπων αποτελεί λειτούργημα. Πόσο μάλλον, μια επιστήμη που στοχεύει στη θεραπεία της ψυχής. Μέσα από τα μαθήματα, αλλά και τα σεμινάρια που έχω παρακολουθήσει στο πλαίσιο των σπουδών μου στο Μητροπολιτικό Κολλέγιο, το ενδιαφέρον μου κέρδισε η Νευροψυχολογία.
Με την ολοκλήρωση των σπουδών μου και την απόκτηση του πτυχίου, στόχος μου είναι να κάνω ένα μεταπτυχιακό στην Νευροψυχολογία. Αμέσως μετά, στόχος είναι η ολοκλήρωση ενός μεταπτυχιακού στην κλινική Ψυχολογία, είτε στο εξωτερικό είτε στην Ελλάδα ώστε να αποκτήσω τις πρώτες και βασικές γνώσεις που οφείλει να κατέχει ένας Κλινικός Νευροψυχολόγος και, αργότερα, να αποκτήσω κι ένα διδακτορικό πάνω στο αντικείμενό μου. Στο πιο μακρινό μέλλον, θα ήθελα να ανοίξω το δικό μου προσωπικό ιατρείο, ενώ με ενδιαφέρει πολύ και το ερευνητικό κομμάτι με το οποίο σκοπεύω να ασχοληθώ, ώστε να συμβάλω κι εγώ στην ενίσχυση και πρόοδο των ερευνητικών δεδομένων που έχουμε στη διάθεσή μας».
Μαρία Σταθάκου
BA (Hons) Early Childhood Studies -Παιδαγωγικά
◊ Θέμα έρευνας: «Το παραμύθι ως εργαλείο διαπολιτισμικής εκπαίδευσης στα παιδιά προσχολικής ηλικίας»
«Τα τελευταία χρόνια γίνεται όλο και πιο συχνό και έντονο το στοιχείο της πολυπολιτισμικότητας στις ελληνικές σχολικές τάξεις. Θεωρώ ότι αυτό το φαινόμενο καθιστά απαραίτητη την ανάπτυξη μιας εκπαιδευτικής πολιτικής που να διέπεται από έναν διαπολιτισμικό χαρακτήρα και να έχει σκοπό την ισότητα μεταξύ διαφορετικών ταυτοτήτων. Η έρευνά μου έχει στόχο να συμβάλει στον σχεδιασμό αναλυτικών προγραμμάτων για το νηπιαγωγείο και στην επαναπροσέγγιση της εκπαιδευτικής πρακτικής των Ελλήνων εκπαιδευτικών σχετικά με τη διαπολιτισμικότητα.
Ο λόγος που επέλεξα να σπουδάσω Παιδαγωγικά είναι γιατί, από μικρή ηλικία, με ενδιέφερε ο τρόπος που λειτουργούν τα παιδιά. Μεγαλώνοντας, ήθελα να εκπαιδευτώ και εγώ η ίδια στην ανάπτυξη μεθόδων που διαμορφώνουν ουσιαστικά τον χαρακτήρα τους. Μετά την ολοκλήρωση των σπουδών μου στο Μητροπολιτικό Κολλέγιο θα με ενδιέφερε να εμβαθύνω ακόμα περισσότερο σε ο,τι αφορά στον διαπολιτισμικό τομέα της προσχολικής εκπαίδευσης και να εφαρμόσω στην πράξη όσα έχω μάθει».
Νεφέλη Καλοτεράκη
BSc (Hons) Occupational Therapy – Εργοθεραπεία
◊ Θέμα έρευνας: «Η συμβολή της yoga στη βελτίωση του ύπνου σε επιζήσασες σεξουαλικής εκμετάλλευσης στην Ελλάδα»
«Εργάζομαι σε έναν οργανισμό που υποστηρίζει θύματα εμπορίας ανθρώπων. Ταυτόχρονα σπουδάζω Εργοθεραπεία στο Μητροπολιτικό Κολλέγιο. Επιλέγοντας το θέμα της έρευνάς μου, στόχος μου ήταν να συνδυάσω αυτούς τους δύο τομείς και να αναδείξω το θέμα της θυματοποίησης της γυναίκας το οποίο, μέχρι και σήμερα, παραμένει επίκαιρο. Αυτό που διαπίστωσα, κάνοντας την έρευνά μου, είναι ότι η σχετική διεθνής βιβλιογραφία είναι περιορισμένη, ενώ η ελληνική, ανύπαρκτη. Ελπίζω, λοιπόν, με τη διπλωματική μου να διαφωτίσω κάποιες άγνωστες πτυχές του θέματος που πραγματεύομαι.
Αυτό που με συναρπάζει στην Εργοθεραπεία είναι ο ανθρωποκεντρικός της χαρακτήρας και ο τρόπος που συμβάλλει στην υγεία και, κατ’ επέκταση, στο ευ ζειν του και την ποιότητα της ζωής ενός ατόμου. Νιώθω ευλογημένη όταν εισπράττω την ευγνωμοσύνη των εξυπηρετούμενων και των δικών τους με τη βελτίωση των όρων διαβίωσης τους. Το να μπορώ να βοηθήσω κάποιον να κάνει πιο εύκολη και όμορφη την καθημερινότητά του αποτελεί προνόμιο για εμένα.
Αφού ολοκληρώσω τις σπουδές μου και σε μεταπτυχιακό επίπεδο, στόχος μου είναι να εργαστώ σαν εργοθεραπεύτρια σε άτομα που προέρχονται από κοινωνικά ευαλωτες ομάδες όπως είναι τα θύματα/ επιζήσαντες του trafficking, οι εξαρτημένοι ή οι μετανάστες».
Ειρήνη Μαρκετάκη
BA (Hons) Early Childhood Studies -Παιδαγωγικά
◊ Θέμα έρευνας: «Ένσωμάτωση των Τεχνολογιών Πληροφοριών και Επικοινωνίας (Τ.Π.Ε) στον κλάδο της εκπαίδευσης»
«Η εισαγωγή των Τ.Π.Ε στην εκπαίδευση άρχισε να διευρύνεται στις αρχές του 20ου αιώνα, όταν αναδείχθηκαν και καινοτομίες όπως η εκπαιδευτική τεχνολογία και εκπαιδευτική ρομποτική. Η έρευνα μου εστιάζει στην αξία της εκπαιδευτικής ρομποτικής στην περιβαλλοντική εκπαίδευση. Πρόκειται για έναν συναρπαστικό και καινοτόμο τρόπο μάθησης, καθώς δίνει στο μαθητή τη δυνατότητα να αναπτύξει διάφορες νοητικές ικανότητες και, ταυτόχρονα, να μάθει τις βασικές έννοιες του προγραμματισμού και τον τρόπο επίλυσης προβλημάτων με βιωματικό τρόπο.Σημείο αναφοράς για την επιλογή του θέματος αποτέλεσε ένα σεμινάριο που παρακολούθησα στο πρώτο έτος των ακαδημαϊκών σπουδών μου στο Μητροπολιτικό Κολλέγιο με θέμα το “Bee Bot” και τους τρόπους ένταξής του στην προσχολική εκπαίδευση. Το “Bee Bot” ή αλλιώς “έξυπνη μέλισσα” είναι ένα ρομπότ δαπέδου. Τα αποτελέσματα της έρευνάς μου θα είναι άμεσα αξιοποιήσιμα στην εκπαιδευτική πρακτική, καθώς ο/η νηπιαγωγός θα μπορεί με αυτά να αξιοποιήσει ανάλογα εργαλεία για να βελτιώσει τις συνθήκες διδασκαλίας.
Η μελέτη της αγωγής των παιδιών μου άρεσε από μικρή ηλικία. Η επιρροή της μητέρας μου ως δασκάλα με ενέπνευσε να μάθω ακόμα περισσότερα για τη σημασία της προσχολικής εκπαίδευσης στην ολιστική ανάπτυξη ενός παιδιού και, τελικά, να επιλέξω το επάγγελμα της νηπιαγωγού. Τελειώνοντας τις σπουδές μου θα συνεχίσω σε μεταπτυχιακό επίπεδο για εξειδικευτώ είτε στην εκπαιδευτική ψυχολογία, είτε στην εκπαιδευτική ηγεσία και διοίκηση. Ο μακροπρόθεσμος και σημαντικότερος στόχος μου είναι, φυσικά, η δημιουργία ενός νηπιαγωγείου ή ενός κέντρου δημιουργικής απασχόλησης για παιδιά προσχολικής ηλικίας».
Ιωάννα Σκλιάμη
BSc (Hons) Psychology- Ψυχολογία
◊ Θέμα έρευνας: «Οι αντιλήψεις Ψυχολόγων, Ψυχοθεραπευτών και Κοινωνιολόγων όσον αφορά τη γυναικεία παραβατικότητα»
«Η εγκληματολογία, σαν επιστήμη, δεν θεωρείται διαδεδομένη και εξελιγμένη στην Ελλάδα. Επιπλέον, μέχρι σήμερα, η εγκληματική συμπεριφορά έχει συνδεθεί, κατά κύριο λόγο, με το ανδρικό φύλο. Ύστερα από μελέτες και έρευνες έχει διαπιστωθεί ότι η γυναικεία παραβατικότητα είναι ένα πολυσύνθετο και πολυπαραγοντικό φαινόμενο καθώς εξαρτάται από βιολογικούς, κοινωνικούς και ψυχολογικούς παράγοντες. Απώτερος στόχος της δικής μου έρευνας είναι να επεκτείνω τη γνώση σχετικά με την γυναικεία παραβατικότητα και να συμβάλω στην καταστολή της, δίνοντας παράλληλα κίνητρο για περαιτέρω μελέτη και εξέλιξη της επιστήμης της εγκληματολογίας.
Η Ψυχολογία με συναρπάζει γιατί μού προσφέρει τη δυνατότητα μελέτης και ερμηνείας της ανθρώπινης συμπεριφοράς και της δομής της προσωπικότητάς. Μαθαίνοντας πώς διάφορες λειτουργίες και διαδικασίες του εγκεφάλου συνδέονται με τις καθημερινές συμπεριφορές μας, είμαι σε θέση να κατανοώ και να επεξηγώ κοινωνικές, ατομικές και γνωστικές συμπεριφορές, αλλά και να αντιμετωπίζω πιο αποτελεσματικά γεγονότα και δυσνόητες καταστάσεις.
Το επόμενο μου βήμα είναι συνεχίσω σε μεταπτυχιακό επίπεδο και να εξειδικευτώ σε δύο τομείς: στην Εγκληματολογία και στην Κλινική Ψυχολογία. Θα ήθελα να αποκτήσω επαγγελματική εμπειρία μέσα από την ενεργή απασχόλησή μου σε σωφρονιστικά ιδρύματα, σε Κέντρα Πρόληψης και αντιμετώπισης του Κοινωνικού αποκλεισμού (αποφυλακισμένων και μεταναστών) ή θυμάτων εγκληματικότητας (όπως είναι οι κακοποιημένες γυναίκες), σε Συμβούλια Πρόληψης Παραβατικότητας σε Κέντρα Ψυχικής Υγείας, καθώς και σε παρεμφερείς κυβερνητικούς ή μη κυβερνητικούς φορείς. Στα μελλοντικά, επαγγελματικά μου σχέδια είναι να συνεργαστώ με την Αστυνομία, είτε εδώ στην Ελλάδα, είτε στο εξωτερικό και ένα μεγάλο μου όνειρο είναι να ενταχθώ στην ομάδα του CSI Institute, συνδυάζοντας τους τομείς Ψυχολογία – Εγκληματολογία μαζί».
Κατερίνα Σκιά
BSc (Hons) Dietetics – Διαιτολογία
◊ Θέμα έρευνας: «Η συσχέτιση του δείκτη μάζας σώματος και της διατροφικής συμπεριφοράς στην ποιότητα ζωής σε φαινομενικά υγιείς ενήλικες άνδρες»
«Η έρευνά μου μελετά τις διατροφικές συνήθειες των Ελλήνων σε σχέση με την ποιότητα ζωής τους, η οποία τα τελευταία χρόνια βρίσκεται σε χαμηλά επίπεδα. Σημαντικό στοιχείο στην επιλογή του ανδρικού φύλου αποτέλεσε το γεγονός ότι η διατροφική συμπεριφορά των Ελλήνων ανδρών συνδέεται με μια συνολική ανοδική τάση του δείκτη μάζας σώματος τους. Σύμφωνα με την υπάρχουσα βιβλιογραφία, η σχέση του δείκτη μάζας σώματος, τόσο με τη διατροφική συμπεριφορά, όσο και με την σχετιζόμενη με την υγεία ποιότητα ζωής παραμένει διφορούμενη. Με την έρευνά μου, δίνεται το έναυσμα για περαιτέρω ανάπτυξη και πιθανή τροποποίηση της υπάρχουσας θεωρίας. Επίσης, διεξάγοντας την έρευνά μου διαπίστω ότι υπάρχουν πολλά βιβλιογραφικά κενά στη σχέση διατροφής και ψυχολογίας του ατόμου, τα οποία θα ήταν δόκιμο να διερευνηθούν. Αυτό γιατί, είτε πρόκειται για διαιτούμενους με υγιές βάρος που επιθυμούν καλύτερη ποιοτικά διατροφή, είτε για διαιτούμενους με αυξημένο σωματικό βάρος που στοχεύουν στην απώλειά βάρους, η διεπιστημονική συνεργασία με επαγγελματίες υγείας, όπως ψυχολόγος συμβάλλει στη βέλτιστη παροχή φροντίδας.
Η Διαιτολογία είναι ένας συνεχώς αναπτυσσόμενος κλάδος που προϋποθέτει τη συνεχή εκπαίδευση, ενημέρωση και παρακολούθηση των εξελίξεων σχετικά με τις τροφές, τα φάρμακα, τις ασθένειες και τις κατευθυντήριες γραμμές που ορίζονται από διεθνείς οργανισμούς. Αυτή η συνεχής εξέλιξη είναι που με ιντριγκάρει σε αυτό το αντικείμενο. Αδιαμφισβήτητα, η υγεία είναι το πιο σημαντικό αγαθό που μπορείς να προσφέρεις και αυτό κάνουμε μέσα από τη δουλειά μας και την προαγωγή της υγιεινής διατροφής. Έτσι, είναι πολύ ενδιαφέρον να γνωρίζεις τα τρόφιμα, τη σύστασή τους, τη θρεπτική τους αξία, την εποχικότητά τους και πώς μπορείς να εκμεταλλευτείς τις ιδιότητές τους στην καθημερινότητα σου.
Το επόμενό μου βήμα είναι να κάνω ένα μεταπτυχιακό πάνω στην αλληλεπίδραση ψυχολογίας και διατροφής και απώτερος στόχος μου είναι η δημιουργία του δικού μου διαιτολογικού γραφείου, στην πόλη της Χαλκίδας, από την οποία προέρχομαι».
Λίγα λόγια για τη Διεθνή Ημέρα Γυναικών και Κοριτσιών στην Επιστήμη.
Η Διεθνής Ημέρα Γυναικών και Κοριτσιών στην Επιστήμη τιμάται κάθε χρόνο στις 11 Φεβρουαρίου, με απόφαση της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ, για να αναδείξει τη συμβολή των γυναικών στην επιστημονική πρόοδο και να αποτελέσει κίνητρο για την αποδυνάμωση και κατάργηση των έμφυλων στερεοτύπων.
Όπως τονίζει ο ΟΗΕ στην επίσημη ανακοίνωσή του, «η γεφύρωση του χάσματος των φύλων στην επιστήμη είναι ζωτικής σημασίας για την επίτευξη της αειφόρου ανάπτυξης και την εκπλήρωση της υπόσχεσης της Ατζέντας του 2030, “να μην μείνει κανείς πίσω”».
Σύμφωνα με στοιχεία της UNESCΟ, τα ποσοστά συμμετοχής των γυναικών στην επιστημή παραμένουν χαμηλά. Σε παγκόσμιο επίπεδο, μόλις το 30% των ερευνητών παγκοσμίως είναι γυναίκες με ιδιαίτερα περιορισμένη παρουσία στον τομέα της Πληροφορικής (3%), στις φυσικές επιστήμες, στα μαθηματικά και στη στατιστική (5%) και στη μηχανική, τη βιομηχανία και τις κατασκευές (8%).
«Ο κόσμος χρειάζεται την επιστήμη και η επιστήμη τις γυναίκες. Γι’ αυτό πρέπει να ενθαρρύνουμε και να υποστηρίζουμε τα κορίτσια και τις γυναίκες να αξιοποιούν πλήρως τη δυναμική τους ως επιστημονικοί ερευνητές και πρωτοπόροι», αναφέρει ο ΟΗΕ στο μήνυμά του.